תקשורת אסרטיבית

זה לא כל כך חשוב מה שאתה אומר, אלא איך שאתה אומר את זה.

כשאנחנו מדברים פנים מול פנים עם מישהו,
הרבה מההודעה שלנו תלויה בדברים האחרים שאנחנו עושים כמו שפת הגוף שלנו, הבעת הפנים וטון הקול שלנו.

תקשורת מאופיינת בדרך שלנו ליצור התקשרות עם האחר, האופן בו אנו חולקים רעיונות והדרך בה אנו מספקים את הצרכים והרצונות שלנו.
אנו מזהים שלושה דרכי תקשורת, אנחנו נתמקד בתקשורת אסרטיבית.

תקשורת פסיבית  Passive 

האדם אינו מאמין כי הוא חשוב,
ושלדעותיו יש מקום.

  • שם את צרכיהם / רצונותיהם של אנשים אחרים לפניו.
  • תמיד נכנע למה שאחרים רוצים.
  • נוטה לשתוק כשמשהו מפריע לו.
  • מתנצל הרבה ללא סיבה.
  • אינו מסוגל לעמוד על שלו, מול אחרים.

תקשורת אגרסיבית Agressive 

תקשורת שתלטנית, כוחנית, האחר אינו ראוי להתחשבות ומותר לדרוס ולרמוס אותו.

  • העמדת הצרכים / רצונות שלך בפני אחרים על ידי כוח יתר, איום או בריונות.
  • לא להקשיב לדעות של אנשים אחרים.
  • לוקח את מה שהוא רוצה,
    ולעתים קרובות לא מקבל כבוד מאחרים.

תקשורת אסרטיבית Assertive

תקשורת בה יש מקום לשני הצדדים, בידיעה ששניהם ממשים את צרכיהם.

  • הגשמת הצרכים \ רצונות שלך ובמקביל כיבוד צרכיו של אדם אחר. משא ומתן בכבוד.
  • מתנהג בביטחון מבלי להציק או לדחוף לפעולה את האחר.
  • מדברים ומקשיבים באותה מידה לאחר.

תקשורת אסרטיבית, היא דרך טובה למלא את צרכיך תוך כדי כבוד למרחב של האדם האחר.

תקשורת אסרטיבית היא דרך נהדרת לוודא ששני האנשים מקבלים הזדמנות להשמיע את צרכיהם / דעותיהם וכי כל האנשים חשים כבוד.
עם זאת, אנו יודעים שתקשורת אסרטיבית אינה תמיד הטובה ביותר. לפעמים עלינו להשתמש במיטב שיקול דעתנו בבחירת סוג הסגנון של התקשורת שיש להשתמש בו במיוחד כאשר אנו חשים מאוימים.

ארבעה שלבים קלים לתקשורת אסרטיבית

  • הסבירו את רגשותיכם ואת הבעיה בעזרת אמירות “אני”, 
    (“אני מרגיש ש…").
  • הגישו את הבקשה שלכם, ("הייתי רוצה ש…).
  • שאלו כיצד אדם אחר מרגיש את הבקשה שלכם,
    ("זה בסדר ש…?")
  • קבלו בתודה, ("נהדר, אני מעריך את זה").

תקשורת אסרטיבית – אומנות ההקשבה

  • כשאתה תומך בחברים, חשוב לזכור איך מרגיש כשלא מקשיבים לך, כמה קשה לדבר על כמה דברים, וכמה קשה להיות לפנות לעזרה.
  • להיות בקשר טוב, פירושו להיות מסוגל לדבר בבירור עם אדם אחר.
  • היכולת לבטא את הצרכים והרצונות שלך, תוך הקשבה לצרכים והרצונות של האדם האחר ולהקדיש זמן לומר בדיוק מה שאתה רוצה לומר, תוך סקרנות לגבי האדם האחר.
    תקשורת אסרטיבית אינה מבטיחה שתמיד נקבל את מבוקשנו.
    זה קשור לשיחות מכבדות.
    זה אולי לא מרגיש טוב אם מישהו אומר לנו 'לא' כשאנחנו מבקשים הסכמה, אבל חשוב תמיד לכבד את תשובתו.
ODT, Out Door Training, פעילות משלבת ערכים

תקשורת אסרטיבית כתקשורת מקדמת

  • לשמור על קשר עין.
  • לדבר "בגובה העיניים", גם בתוכן וגם באופן פיזי – לעסוק בנושא השיחה ולא לגלוש לנושאים אחרים.
  • לתת "מרחב מחייה" ולהתחשב ברצון האחר.
  • להקשיב ולתת משוב – להקשיב לאחר ולאפשר לו לומר את דבריו. לבדוק אם הובנו נכון. אם הדברים אינם ברורים – לבקש ממנו הבהרות.
  • לבחור את העיתוי, המועד הנכון לשיחה.
  • לדבר בקיצור ולעניין.
  • לדבר בגוף ראשון 'אני', (אני מרגיש, אני חושב).
  • הראה לדובר שאתה שם לב.
  • במקום לשפוט אותם, גלה סקרנות.
  • היה מודע לשפת הגוף שלך.
  • התמקד באדם המדבר.
  • הקשב היטב ונסה לא להסיח את דעתך.
  • אם הרגשות מתרוצצים, נסה לחשוב על דרכים להירגע.
  • וודא שהדובר מרגיש שאתה קשוב אליו ומבין אותו.
  • שאל שאלות מבהירות אם אינך מבין.
  • בהירות וישירות – לומר דברים ברורים ומובנים באופן ישיר.
  • אמפתיה – להקשיב לזולת, לשהות עמו ברגשותיו ובמחשבותיו.
  • "שפת אני" – להעביר מסרים לזולת בגוף ראשון מזווית הראייה שלי.
  • לשתף את האחר ברגשות, במחשבות ובעמדות הקשורות לנושא השיחה.
  • עיתוי – לבחור זמן מתאים לאופי השיחה.
    לא מילולי – שמירה על קשר עין, טון מתאים וקרבה בין הדוברים.

תקשורת אסרטיבית כתקשורת מקדמת מגיעה לידי ביטוי בפעילות ODT, לפניכם מספר פעילויות אאוטדור