סדנאות תקשורת

סדנאות תקשורת בקבוצה או צוות הן המובילות בעולם ה- ODT

ישנן מתודות עבודה שונות ומגוונות בטכניקת ה- ODT – OUTDOOT TRAING הנשענת על הפסיכולוגיה החיובית.

במאמר זה אתייחס לגיבוש צוות; במקומות מסוימים הכוונה היא לקבוצה.

צוותים רבים סובלים מבעיות תקשורת בתוך הצוות או בתקשורת עם צוותים מקבילים בארגון.

דרך מצוינת לעבודה בתקשורת הינה בעייניים מכוסות. בדרך זו, אנו יוצאים מאיזור הנוחות, Comfort Zone ונדרשים להיענות לדרישות התרגיל כדי להגיע לביצועים טובים יותר עם יתר חברי הקבוצה ונאלצים למצוא דרך אחרת לתקשורת בהיעדר היכולת לראות.

מושגי יסוד בפעילויות אאוטדור – ODT

בעבודה כמנחה בטכניקת ODT, אני נתקל לעיתים קרובות בבעיות העולות בקרב קבוצות ולהן מכנה משותף, בעיות תקשורת בין חברי הקבוצה או בין קבוצות בארגון.

הבעיות העולות בקרב קבוצות עלולות להביא לחוסר אמון בקבוצה במיוחד עם כמה חברי הצוות חדשים המביאים עימם רמות תקשורת שונות וציפיות.

בעבודה תחת לחץ, לעיתים לא עומדים בזמנים ולעיתים לא ממלאים אחר ההוראות או לא מבצעים כלל את המוטל עליהם.

במשחקי אתגר, אני, כמנחה סדנאות ODT, לוקח דוגמאות מחיי היומיום וממשיל את הבעיות למשחקי משימות המשחזרות אירועים מחיי היומיו.

תוך כדי משחק חברי הקבוצה נתקלים בסוגיות העולות מחיי היומיום שלהם כעבודת צוות:

  • מה קורה כשחלק מחברי הצוות במלכוד?
  • מה קורה כשיש כמה סוגי פיתרון למשחק?
  • איך כל אחד מהמשתתפים רואה את פיתרון המשחק? האם כראות עיניו או תוך כדי דיון עם הקבוצה.
  • בחלק ממשחקי האתגר, המשימה שמוטלת על הקבוצה מותנית בזמן ביצוע. במקרה הזה מעניין לראות איך הקבוצה מתייחסת להצלחת ביצוע המשימה תוך כדי עמידה בזמנים.
  • בחלק ממשחקי משימות נהוג לבדוק תפקוד ניהול הקבוצה. איך קבוצה בוחרת את המנהיג שלה? האם המנהיג שנבחר עומד בצפיות והצלחות הקבוצה? האם יש שיתוף פעולה בקבוצה?

 

בסדנאות התקשורת עם הולה הופ, יש לנו הזדמנויות ללמוד ולצמוח מהטעויות שלנו. שימוש בכלי התקשורת תוך כדי משחק, מאפשרים לנו להדגיש את החשיבות של תקשורת פתוחה וברורה בתוך הצוות. זהו המאפיין החשוב ביותר עבור צוותים בעלי ביצועים גבוהים. רוב הבעיות נעוצות בתקשורת לקויה או חוסר במיומנויות תקשורת, כמו הקשבה, פירגון, עבודת צוות ועוד

צוותים בארגון סובלים לעיתים מבעיות תקשורת. הנה כמה דוגמאות לבעיות:

  • מורל נמוך – התנגדות של אנשים להשתנות ולגלות גמישות.
  • תקשורת פתוחה וברורה בתוך הצוות – זוהי אחת הבעיות האופיניות ביותר עבור צוותים בעלי ביצועים גבוהים. רוב הבעיות נעוצות בתקשורת לקויה או חוסר מיומנויות תקשורת, כאשר ברוב המקרים מדובר בהקשבה או מתן משוב בונה.
  • בעיות העולות בקרב צוות – הבעיה הגדולה ביותר שלנו כצוות היא שאנשים לא מסתדרים ולעיתים יש קליקות קטנות שלעיתים מורגשות ולעיתים לא, בין חברי הצוות.

ישנם מוקדים נוספים לבעיות תקשורת שלא מקבלים חשיבות, למשל:

  • שינויים בתוך צוות קיים – חלק מהצוות הוחלף. לא נעשות פעולות בסיסיות של הכירות בתוך הצוות ומניעת בעיות תקשורת שיבואו בהמשך.
  • מטרה אחת – בהעדר מטרה משותפת לצוותים העובדים במקביל, עלולות להיווצר בעיות תקשורת בשל ראייה שונה של אנשים שונים או צוותים שונים כאשר כל אחד רואה מטרה אחרת או עבודה ללא מטרה.
  • עבודה בלחץ – כשעובדים על פרוייקטים מול גנט מחייב מול לקוחות, לא שמים לב לצורך בסיעור מוחות, חשיבה משותפת ונסיון להאלעת דרכים חדשות לעבודה משותפת. כשלקוח צריך תוצאות ועמידה בזמנים, אנו שוכחים את נושא התמיכה והעידוד האחד בשני.

נושאים מעניינים נוספים באתר הולה הופ