קירוב לבבות בין ילדים ובני נוער

רקע לתוכנית קירוב לבבות בין ילדים ובני נוער

ישנם מגוון של פעילויות ותוכניות של קירוב לבבות בין ילדים ובני נוער בישראל

שמי אופיר אורן, ואני פועל ליצירת מפגשים בין בתי ספר, מגדרים ותרבויות, כאשר הפרויקט הראשון הוא מפגשי קירוב לבבות ביו ילדים ובני נוער יהודים וערבים.

מטרת המפגשים היא להפגיש בין שני בתי ספר, גיבוש חדר המורים בין שני בתי הספר, וקיום שני מפגשים בין שני בתי הספר כאשר בכל מפגש, התלמידים מתארחים זה אצל זה. בהמשך ייפגשו התלמידים במקום ניטראלי לסיכום החוויה והמשך הקשר.

חזון פרוייקט בתי ספר תאומים

אחד הדברים החשובים בתוכנית, הוא שמירה על הקשר בין בתי הספר שהשתתפו בתוכנית.
אחרי כל מפגש בין תלמידים משני בתי ספר, יצירת עידוד ותמיכה להמשך מפגשים בין בתי הספר ויצירת רשת בתי ספר בישראל למפגשים חברתיים משותפים בעתיד.

משחק – הבסיס להיכרות

עם השנים, הנחיתי מפגשים חברתיים רבים למחנכים ותלמידי בתי ספר. אני פועל בטכניקת ה- ODT, באמצעות משחקים שאני ממציא, המאפשרים שיתוף פעולה ועבודת צוות. יש לי למעלה מ-70 משחקי קבוצה, המאפשרים שיתוף פעולה ללא תחרות. אני רואה במשחק אמצעי נהדר, ככלי המאפשר להגיע לקשר של למידה ודיאלוג.

ילדים נחשפים עם השנים לכתבות טלווזיה ועדכוני חדשות ואט אט מייצרים דעה על הצד השני (גם מבלי להתכוון אליה), ללא ביסוס.

הרעיון להפגיש תלמידים למשחק, עשוי לשנות את הדעה שיש לילדים יהודים על ילדים ערבים וההפך. הרעיון למפגשי אירוח בין שני בתי ספר, יוכל להוות דרך נהדרת לקשר ראשוני ובהמשך לקשר של עניינים משותפים, מה שעשוי להשפיע על דרך החלטותיהם בעתיד חייהם.

קירוב לבבות בין ילדים ובני נוער על ידי משחקים
קירוב לבבות בין ילדים ובני נוער על ידי משחק

מודל הרעיון לקיום מפגשים בין מחנכים ותלמידי בתי הספר

הרעיון: יצירת מפגשים בין בתי ספר מאותו אזור, על ידי פנייה לראשי הערים והמועצות לתיווך ולעזרה במימון והפעלת קשרים לגיוס תרומות למימון המפגשים. מפגשי התלמידים יהיו לכיתות ד' ומעלה, וזאת על מנת ליצור קשר ישיר להשפעה בעקבות המפגשים.

המפגשים בין התלמידים יהיו בשפה העברית. בבתי ספר בהם ילדים לא שולטים בשפה העברית, ניעזר במחנכי התלמידים למתן הוראות למשחקים. ברגע שכל המשתתפים מבינים את הוראות המשחק, הדרך לתקשורת בינהם נפתחת.

שיטת ההפעלה בין בתי הספר

קביעת לוח זמנים
היעד העיקרי להגיע לשני מפגשים, (עד מקסימום שבועיים בין מפגש למפגש).
במידת האפשר, קיום מפגש חדרי מורים בין בתי הספר בין המפגשים.
במפגש, גיבוש ושזירת הקשר להמשך מפגשים והצגת פרוייקט המפגשים "בתי ספר תאומים".

חלוקת כל כיתה בשני בתי הספר לקבוצות קטנות
בכל קבוצה, עד 16 תלמידים משני בתי הספר, מקבלים הוראות למשחק בדרך המהירה והברורה ביותר ומשחקים.

מגוון רחב של משחקים
בכל מפגש, מספר התחנות, יהיה גדול ממספר הקבוצות, כך שכל קבוצה שמסיימת משחק, בוחרת את תחנת המשחק הבאה.

שילוב שפה ותרבות
כל הוראות המשחק ייכתבו בשפה הערבית ובעברית, מוסיקת רקע בשתי השפות שתושמע בהתאם לרגישות, מה כל בית הספר מאפשר להשמיע לתלמידים.

עלות המפגשים ועידוד בתי ספר ליצירת מפגשים

בתי הספר שישתתפו בתוכנית, לא ישלמו על הפעילות.

זאת באמצעות גיוס תרומות מארגונים ועמותות התורמים לקירוב לבבות, לצד סיוע של מרכזי השלטון ביישובים, מימון עלות ההפעלה, הסעות התלמידים (ובהמשך כיבוד או עלויות לרעיונות לעבודות משותפות שהתלמידים יכינו במשותף, קרי ציוד משרדי, בריסטולים ועוד).

סרטון מתוך פעילות ל600 משתתפים בהנחיית התלמידים

סרטון מתוך פעילות ל400 תלמידים בהנחיית ההורים

הדרכת תחנות המשחק

לפני תחילת הפעילות, יגיע צוות הולה הופ לפריסת הציוד במרחב שיתוכנן, יאסוף את התלמידים שיהיו אחראים על הדרכת הפעילות ויעבור איתם על הוראות המשחקים. המחנכים משני בתי הספר יעברו בין הקבוצות לעידו התלמידים.

ישנן שתי אפשרויות לבחירת מדריכי התחנות והובלת הקבוצות בין התחנות:

  • הנחיית ההפעלה על ידי תלמידי בית הספר המארח – חלק מהתלמידים משני בתי הספר, ישמשו כמדריכי התחנות ויקבלו הדרכה להוראות המשחקים.
  • הדרכה על ידי תלמידי ביתי ספר תיכון – רתימת בני נוער מבתי ספר תיכון הקרוב לבית הספר המארח וזאת במסגרת "התכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית" של משרד החינוך (מידע נוסף על התוכנית כאן). מספר תלמידי תיכון בכיתות י'-י"ב, שייבחר לפי מספר התחנות ומספר הקבוצות באותו יום פעילות מתוכנן.
  • הנחיית הפעילות המשותפת על ידי הורים מתנדבים – במידה והפעילות תיערך בשעות אחר הצהרים, יהיה ניתן לגייס הורים משני בתי הספר, להנחייה והובלת המשחקים.

המלצות מתוך פעילויות בתי ספר