הנחיות חינוכיות פרויקט מחויבות אישית

הנחיות חינוכיות במסגרת פרויקט מחויבות אישית, משרד החינוך

רקע

מתוך ויקיפדיה:
פרויקט מחויבות אישית או בשמו החדש "פרויקט מעורבות חברתית״ הוא מיזם של משרד החינוך הישראלי שמטרתו להגביר את הזדהות הנוער עם הקהילה הסובבת אותו ועם אוכלוסיות חלשות, וזאת באמצעות מתן עזרה מסוגים שונים ללא רווח כלכלי.

שני ילדי הבוגרים, מילאו את השעות, תמר כמדריכה בשומר הצעיר ועידו, עזר לתלמיד צעיר, בשיעורי בית.
ילדים אחרים שחוייבו לתת מעצמם שעות לקהילה, ביצעו משימות שהם לא ממש רצו בהם.
ללא נתינת שעות אלה לקהילה, הם לא יוכלו לקבל תעודת בגרות.

וכך הם מוצאים את עצמם במשימות שונות, תלמידי כיתות י', כ60 שעות בשנה ותלמידי כיתות י"א כ90 שעות.
מבצעים משימות רק כדי לסמן וי.

בכל בית ספר, "רכז מחויבות אישית", מפקח על הפעילות.
רכז הפעילויות, שהוא בדרך כלל מורה או יועץ ועבר קורס מטעם משרד חינוך.

מחקר שנערך בשנת 2017 על ידי משרד החינוך בקרב תלמידים דוברי עברית וערבית, הראה ששליש מדוברי העברית ורבע מדוברי הערבית, דיווחו שמבחינתם, התוכנית היא מעמסה שהם היו שמחים לוותר עליה.
עוד פורסם כי מורים לא מדברים עם התלמידים על משימותיהם וכך אין בקרה ושיפור התחושה שבהתנדבות.
וכך, בהיעדר יד מכוונת, מנהלי בתי ספר לא נענים לבקשות תלמידי תיכון להדריך את התלמידים הצעירים והם מוצאים את עצמם מחוייבים להתנדבות שאינם רוצים לעשות וכל זאת כחלק מתנאי קבלת תעודת הבגרות.

מה ניתן לעשות

יש לנו הזדמנות לשנות את המצב הזה. ניתן למצוא פתרונות ערכיים.
משרד החינוך, מזמן רכזים חברתיים להעשרה וניתן במהלך העשרה זו, להציע רעיונות ישומיים לביצוע ההתנדבות.
לדוגמא, בכל ישוב, מנהל בית ספר תיכון שמעוניין לתת ערך חינוכי להתנדבות לתלמידים שלא מוצאים משימות ראויות, לשתף פעולה עם בית ספר יסודי בישוב ומתוך 60 או 90 השעות לתרומה לקהילה, להקדיש מספר שעות ובו התלמידים יקבלו הנחיות להובלת קבוצה ולהוסיף למימד החווייה, יכולת הובלה ורתימה וערכים חינוכיים.

נושאים שיועלו במסגרת העשרה לרכזים חברתיים בבתי ספר:

  • הכר את הסביבה – כשתלמיד תיכון מגיע לתרום שעות, הוא עושה זאת שעתיים בשבוע.
    בפעם הראשונה, על המוסד המארח, לארח את הנער המתנדב להכיר את אורחות וערכי המקום.
  • ליווי אישי – בכמה מקומות ששאלתי, למדריכי הצהרון, זה דרך טובה לקבל תגבור של נוער. לרוב, אם מדובר בבנים, הילדים הולכים לשחק כדורגל עם הנער המתנדב.
    לרוב, אין ליווי אישי של אחד המבוגרים האחראים וכשיש, זה רק במקרים שנוצרה מחלוקת חברתית והיתה דרישה להתערבות האחראי.
  • הכנת תכנים לנוער המתנדב – במקום לשחק כדורגל או לעזור ביצירה, למצוא תכנים שבאמת יועילו לגוף המארח .
  • שיחה על ערכים חשובים להובלה.